Vad betyder egentligen
allt när du spelar poker online

När man använder en pokerklient, eller ett s.k pokerrum, så kan det mesta verka självklart för den som har spelat poker online länge men för novisen är de flesta uttryck obegripliga, vad betyder: "stakes", "limit", "plrs", "wait", "avg pot" och alla andra obegripliga uttryck?

Det är förkortningar på engelska. Till exempel betyder "plrs" helt enkelt "players" = spelare på svenska.

Lobby

Det första du möts av när du startar en pokerklient är "Lobbyn" där du har en mängd val . Du kan t ex antingen titta på hur mycket du har på kontot vilket du gör hos "Cashier" som är som en bank. Där kan du se hur mycket du har på kontot och sätta in och ta ut pengar.

Kontantspel

Du kan också välja att spela poker med insatser, kontantspel (cash game) eller turneringar (tournaments). I Lobbyn finns det ofta en mängd spelinformation i form av en statusbar. Det brukar vara olika statusbarer för kontantspel (cash game) och för turneringsspel.

Exempel på statusbar för kontantspel:

1.Table 2.Stakes 3.Limit 4.Plrs 5.Wait 6.Avg Pot 7.Plrs/Flop 8.H/hr

1. Table: namn på spelbordet, finns en siffra efter namnet så anger den hur många spelare som max ryms på det bordet.

2. Stakes: nivå man spelar på, t ex betyder $1-$2 att mörkarna är så höga.

3. Limit: om det är fixed-limit, no-limit eller pott-limit.

4. Plrs: antal spelare som sitter vid bordet just nu

5. Wait: hur många spelare som står i kö för att spela på just detta bord. Om ett bord är fullt kan du ställa sig i kö genom att trycka på en knapp som ofta heter "Waiting List".

6. Avg Pot: hur stora snitt potterna är på bordet. Desto högre siffra desto större chans att vinna en stor pott.

7. Plrs/Flop: antalet spelare som är med och ser floppen i snitt.

8. H/hr: antalet händer som spelas i snitt på detta bord per timme.
Vill man spela kontantspel brukar det finnas en rad med flikar högst som är betecknade med namn på olika pokerspel t ex, Hold'em Omaha Stud Draw etc. Genom att klicka på någon av dessa väljer man den pokervariant man är intresserad av.

Turneringar

Vill man istället spela pokerturneringar får du klicka på fliken som heter "Tourneys" då brukar du komma in i "Tournament Lobby", där du får se ett schema med alla planerade och pågående och avslutade turneringar.

Exempel på statusbar för turneringar:

1.ID 2.Date 3.Game 4.Limit 5.Buy-in 6.State 7.Enrolled

1. ID: namn eller nummer på turneringen.

2. Date: tid och datum för när turneringen ska starta.

3. Game: pokervariant, t ex Omaha, eller hold'em, eller 7-card stud osv.

4. Limit: om det är fixed-limit, no-limit eller pott-limit.

5. Buy-in: kostnaden för att vara med i turneringen. Anges med en summa som läggs i prispengarna och en summa som tas ut som avgift för turneringen. T ex, om det står $10+$1 så betyder det att turneringen kostar totalt 11 dollar varav 10 går till prispengarna och 1 i avgift till pokersajten.

6. State: Ifall turneringen är utannonserad men ej påbörjad (announced). Eller om registreringen är öppen (Regestering). Eller om turneringen har startat (running). Eller avslutad (completed).

7. Enrolled: Antal spelare i turneringen.
I turneringslobbyn brukar kan du kunna skilja på olika slags turneringar med hjälp av knappar eller flikar.

En rad med sådana flikar kan se ut så här:

1.All 2.Regular 3.Sattelite 4.Special 5.Freeroll 6.Private

1. All: för att se alla turneringar.

2. Regular: Schemalagda vanliga turneringar.

3. Sattelite: satteliter är billiga turneringar som ger möjlighet att spela i dyrare turneringar.

4. Special: här kan det vara speciella turneringar öppen för t ex vissa kunder.

5. Freeroll: gratisturneringar som oftast har små priser.

6. Private: turneringar som är skapade av kunder där de bjuder in sina vänner.

Det brukar också finnas en flik som heter "Sit & Go" ibland i turneringslobbyn, men också ibland fristående. En Sit & Go är en turnering som startar så fort alla platser är tagna och alltså inte på en bestämd tidpunkt. Sit & Go turneringar finns både som enbords och som flerbords.

Fler artiklar om online poker
· Spelvinster inom och utanför EU
· Vad betyder egentligen allt när du spelar poker online